Polecane książki
Wychowaj szczęśliwe dziecko - praktyczne porady dla rodziców

mm1080

Książka zawiera praktyczne i sprawdzone porady, które pomogą zbudować dobre relacje z własnym dzieckiem oraz sprawić, żeby było szczęśliwe. Poradnik podpowiada, jak rozwiązywać problemy i rozmawiać na trudne tematy. Uczy, jak być stanowczym rodzicem, a jednocześnie okazywać dziecku miłość i szacunek na co dzień.

Dlaczego poradnik trafia w SAMO SEDNO?

Więcej …
Osoby Online
Naszą witrynę przegląda teraz 9 gości 

mm1065Zabawy plastyczne - konieczne w życiu dziecka, są środkiem wyrazu dziecięcej wyobraźni, wyrażenia przeżyć, zainteresowania rodziców, docenienia z ich strony, rozładowania negatywnych emocji. Poprzez zabawy plastyczne dziecko doskonali swoje umiejętności w zakresie sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo - ruchowej, spostrzegawczości, ćwiczy koncentrację uwagi, pamięć wzrokową, wyobraźnię.

Do nich należą:

  • rysowanie i malowanie
  • zamalowywanie, kolorowanie
  • obrysowywanie różnych kształtów
  • odwzorowywanie prostych figur geometrycznych (koło, elipsa, krzyżyk, gwiazdka, kwadrat)
  • stemplowanie
  • lepienie z różnych mas plastycznych: ciastoliny, plasteliny, modeliny
  • wydzieranie
  • wycinanie
  • naklejanie

W wyposażeniu pokoju dziecka powinny znaleźć się następujące przybory:

kredki pastelowe, kredki świecowe (grube), ołówki, mazaki, flamastry, farby plakatowe, farby do malowania palcami, pędzle, węgiel rysunkowy, tablica do malowania kredą i mazakami zmywalnymi, różnego rodzaju stemple, ciastolina, plastelina, modelina, foremki i przybory do mas plastycznych, papier kolorowy, bibuła karbowana, bloki rysunkowe duże i małe, papier szary, klej w sztyfcie, książeczki do kolorowania, książeczki z naklejkami.

Zabawy - naklejanie

Zabawy manualne - rozwijają sprawność rąk, spostrzeganie wzrokowe, koordynację wzrokowo - ruchową, uczą cierpliwości, koncentrowania uwagi, rozpoznawania figur geometrycznych, nazywania ich i odtwarzania ze wzoru, różnicowania i nazywania kolorów.

  • nawlekanie korali na sznurek (patrz fotografia poniżej)
  • układanie mozaiki z większych i mniejszych elementów, segregowanie ich wg, kolorów, naklejanie drobnych elementów (kwadraciki) na kartony z gotowymi wzorami-są takie gotowe zestawy (patrz zdjecie wyżej)
  • przybijanie kształtów na tablicy korkowej, tworzenie wzorów (zdjecie na stronie-niżej)
  • układanie figur geometrycznych z patyczków, zapałek, sznurków, a nawet można wykorzystać do tego bierki
  • wkładanie krótkich patyczków do styropianu i tworzenie np.:jeżyka, kolczatki
  • zestaw do majsterkowania: wkręcanie śrubek, wbijanie gwoździków, rozkręcanie, składanie elementów w całość
  • różnego rodzaju układanki, wkładanki
  • układanie puzzli, ale łatwych, składających się tylko z kilku dużych elementów

Zabawy - nawlekanie

 

Zabawy - przybijanie

Zabawy konstrukcyjne - początki tych zabaw możemy obserwować już u dzieci w 2 roku życia, ale w wieku przedszkolnym wyraźnie wzrasta zainteresowanie tymi zabawami, wzrasta ich udział w działaniach dziecka. W zabawach konstrukcyjnych w tym wieku wykorzystywany jest bardziej zróżnicowany materiał konstrukcyjny, technika czynności konstrukcyjnych jest coraz lepsza, zauważa się coraz bardziej świadome planowanie etapów zabawy. Poprzez zabawy konstrukcyjne dziecko rozwija sprawność rąk, koordynację wzrokowo-ruchową, spostrzeganie, wyobraźnię przestrzenną, pomysłowość, uczy się rozróżniać różne kształty geometryczne i nazywać je.

  • do zabaw konstrukcyjnych wykorzystywane są przede wszystkim klocki - klocki drewniane o różnych kształtach, klocki plastikowe, które można łączyć ze sobą; dziecko buduje wieże, pociągi, bramy, schodki
  • zabawa gotowymi tematycznymi zestawami klocków np.: stacja benzynowa, farma, policja

 

Zabawy - klocki

Zabawy tematyczne i zabawy w role - dziecko pragnie brać udział w zajęciach i pracach wykonywanych przez dorosłych, stąd pomysły dzieci na zabawy w role. Tematyka zabaw jest szeroka i różnorodna. Wraz z wiekiem rozszerza się krąg tematów, najczęściej od treści wziętych z życia codziennego do inscenizowania scenek zaczerpniętych z bajek, opowiadań. Zabawa w lekarza, kucharza, zabawa w sklep, gotowanie, sprzątanie, czesanie włosów.

Zabawy tematyczne ułatwiają dziecku gotowe zestawy np.: medyczny, do gotowania, salon fryzjerski, salon kosmetyczny, sklep, zestaw do sprzątania, wózki dla lalek, stroje do przebierania.

Poprzez zabawy tematyczne dziecko rozwija wyobraźnię, kreatywność, myślenie twórcze, spostrzegawczość, zdolności odtwórcze.

 

Zabawy ruchowe - są nieodzowne dla dziecka 3-letniego, najczęściej dziecko samo reguluje sobie, kiedy potrzebuje więcej ruchu, najczęściej następuje to po zabawach wymagających spokoju, koncentracji, skupienia uwagi. Poprzez zabawy ruchowe dziecko zaspakaja ogromną potrzebę ruchu, rozładowuje wszelkie napięcia emocjonalne. Usprawnia przede wszystkim ogólną sprawność motoryczną, sprawność manualną, koordynację wzrokowo-ruchowa, ćwiczy zmysł równowagi, poczucie rytmu, słuch muzyczny.

Na zewnątrz mieszkania zalecane są biegi, podskoki, skoki przez niewielkie przeszkody, gra w piłkę, jazda na rowerku, zabawy w piaskownicy, zabawy na placu zabaw: huśtawki, zjeżdżalnie, tory przeszkód, małe ścianki wspinaczkowe. Zabawa w berka.

W mieszkaniu - zabawa w chowanego, zabawa w cieplo-zimno polegajaca na szukaniu schowanego przedmiotu, zabawy z balonami, zabawy z piłką, puszczanie baniek mydlanych, zabawa w "Stary niedźwiedź mocno śpi", w "Mam chusteczkę haftowaną", zabawa w pociąg. Można zorganizować dziecku małą ściankę wspinaczkową z łóżka, z podnoszoną częścią. Doskonałą zabawą jest taniec w rytm skocznej, rytmicznej muzyki, połączony z wymachami rąk, podskokami, śpiewaniem piosenek. Sprawdzają się tutaj piosenki dla dzieci, jak również piosenki takie jak: "Szła dzieweczka do laseczka" czy "Hej Sokoły".

 

Czytanie dziecku bajek, baśni, opowiadań, wierszy - rozwija pamięć słuchową, wyobraźnię, fantazję, uczy koncentracji uwagi, dostarcza wiedzy o świecie. Doskonałe są wiersze J. Brzechwy czy J. Tuwima, basnie H.Ch.Andersena, opowiadania Muminków, książeczki o przygodach Franklina, książeczki edukacyjne z serii "Trudna sztuka - manier szuka" np.: "Tomiś się dzieli", "Tomiś jest odważny", "Tomiś jest uprzejmy". Seria tych książeczek uczy jak się zachować, uczy rozwiązać problemy, uczy wartości ważnych w życiu.

 

Oglądanie bajek, programów edukacyjnych w telewizji, na płytkach CD - rozwija pamięć wzrokową, spostrzegawczość, wyobraźnię, myślenie przyczynowo-skutkowe, dostarcza wiedzy o świecie, dziecko poznaje kolory, kształty, uczy się liczyć, zdobywa wiedzę o zachowaniach w różnych sytuacjach społecznych. Najlepiej, jeżeli ogląda w obecności rodziców, którzy tłumaczą i wyjaśniają mu sceny z bajek, zachowania bohaterów, które są dobre, które złe, jak powinny zachować się postacie z bajek. Polecane są programy edukacyjne "Mądry maluch".

 

Słuchanie piosenek, kołysanek, muzyki poważnej, nagranych głosów ptaków - rozwija pamięć słuchową, słuch muzyczny, uczy skupiania uwagi, uspakaja, wycisza, odpręża, relaksuje.

 

Komentarze 

 
-1
#16 critof - tata 2014-03-18 10:32
Witajcie!
Czytam poniższe komentarze i widzę to, co chociażby w przedszkolu. Mianowicie chodzi mi o to, że zachowujemy się jak dzieci bo przecież niedawno nimi byliśmy i wiele wspólnego z nimi mamy a tylko lat więcej. Normalne, że każdy chwali się swoimi osiągnięciami chociażby najmniejszymi i każdy ma rację w swoim postępowaniu a na ile błędów popełniamy okazuje się kiedy jest za późno i tego nie przewidzimy na ile to dobre czy nie (pewnie i tak wyjdzie po równo) myślę, że dobrze jest uczyć jak najwięcej dziecko kiedy to jego mózg jest najbardziej chłonny bo wyjdzie mu to na dobre jeżeli łatwiej przyswoi jakąś wiedzę czy umiejętność ale oczywiście nie może to być kosztem jego całego czasu w którym musi mieć dostęp do wszelakich potrzebnych rozrywek w jego wieku a także - UWAGA! - do nudy, gdyż ona jest też ważnym czasem w rozwoju dziecka kiedy to uczy się chociażby organizacji wolnego czasu i ma czas na przemyślenia.
Cytować
 
 
0
#15 Mama 2014-02-06 11:35
A co zrobić drogie mamy kiedy dziecko woli pisanie cyferek, literek od zwykłej zabawy w lekarza? Ja mam taki problem. Nigdy nie narzucałam mu takich zainteresowań, po prostu się stało. Jak miał 2 lata zaczął interesować się liczbami od 0 do 10. Teraz skończył 3 lata i doskonale liczy, pisze, również alfabet, powoli zaczyna czytać proste wyrazy. Tysiąc razy wolała bym żeby zaproponował mi grę w piłkę- lub zgodził się na taką zabawę, niż ciągnął mnie do rysowania literek. Boję się że ma zespół Aspergera...
Cytować
 
 
0
#14 Magda 2014-02-04 09:25
moj 3 letni synek umie juz pare wierszykow liczyc po angielsku po polsku do 100 i zna cyferki i ja z nim nie slencze zeby na przymos sie uczyl sam powtarza i zapamientuje z bajek rozne rzeczy oczywiscie ze go wspieram i chwale ze jest taki kreatywny i mysle ze w pszyszlosci nie zaszkodzi to mu a w przedszkolu bawi sie z rowiesnikami nie wywyzsza sie ze wiecej umie i nie przeszkadza mu to ze inni jeszcze tego sie nie nauczyli
Cytować
 
 
+3
#13 Emily 2014-01-19 21:54
Mój trzyletni synek jest pogodnym, uśmiechniętym dzieckiem, który zacznie uczyć się czytać w szkole. Mój brat zanim poszedł do przedszkola umiał czytać, liczyć i pisać. W szkole w zerówce kiedy inne dzieci się uczyły ww podstaw, on się nudził i wymyślał sam sobie zabawy. Zraził się do szkoły bo go nudziła, bo wszystko już umiał i źle się to dla niego skończyło. Ja uczyłam się dopiero w szkole i nie uważam abym była głupia... Ja chce aby mój synek uczyła się ładnie jeść, samodzielności i dobrze się bawił z rówieśnikami i rodzicami :)
Cytować
 
 
+1
#12 Yvonne 2014-01-19 02:52
Tu gdzie mieszkam dzieci idą do szkoły od 4 roku życia , czasami 3,5 zależy w którym miesiącu się urodziły . Wiec nie marnujemy czasu na naukę, jeszcze się zdążą nasiedziec nad książkami . A zreszta to co im to da ze bedą umiały pisać i czytać zanim pójdą do szkoły ? I tak musza iść z programem szkoły i czekać aż inne dzieci się naucza.
Cytować
 
 
-1
#11 A..e 2013-12-23 10:39
Moja 3 letnia siostra układa puzzle już z 60 elementów, umie liczyć do 20
Cytować
 
 
+1
#10 Agata 2013-11-06 10:45
A ja też staram się aby moja 2,5 latka uczyła się już teraz przez zabawę. Jej sprawia to przyjemność i przynosi wiele korzyści. Jak skończy 3 latka to idzie na angielski. To, że uczę moje dziecko już teraz to nie znaczy, że nie chodzimy na spacery, nie przytulamy się i nie wygłupiamy. Wybieram dla mojego dziecka mądre i ciekawe zabawy i zabawki. Będzie miała łatwiej w przyszłości.
Cytować
 
 
+6
#9 ala 2013-11-06 08:40
moj synek ma 3,5 roku i ja tez unikam takich ludzi. Kurcze ludzie te lata dla dziecka są najcenniejsze!! ! Dziecko poiwinno przede wszystkim spędzać czas na zabawie( może być lekko edukacyja) , długich spacerach i spędzaniu czasu w rodzicami wygłupach zabawach przytulaniu. Dziecko samo koduje bardzo duo ale to nie jest tak że dzieci mają studiować w wieku 5 hehe lat. I właśnie przez takich ludzi państwo zabiera dziecinstwo dzieciom wysyłając ich jako 6y latki do 1 klasy!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!! Żałosne!!!!!!!! !!!!!!
Cytować
 
 
+10
#8 Klaudyna 2013-10-18 11:57
A mój 2,5 letni synek jest już na STUDIACH :P
Cytować
 
 
+8
#7 dorota 2013-03-07 21:29
Cytuję dorota:
Cytuję Jen:
A moja 3 latka czyta te komentarze i współczuje tym dzieciom Takich rodziców. Niedocenieni byliście w młodości ? Ja osobiście unikam właśnie takich osób jak wy ! Przechwalającyc h się swoimi dziećmi na każdym kroku. Więc spadam !

całkowicie się zgadzam:)

CAŁKOWICIE:)
Cytować